Har du någonsin funderat över vad det är som får dig att stanna kvar på en webbsida online och vad som gör att du väljer att lämna den för att istället besöka en annan? Det är ett faktum att det finns flera faktorer som påverkar människors användarengagemang och en av dessa är vilket typsnitt som används. I denna artikel får du lära dig mer om typografins inverkan på besökare på webbsidor och hur du kan tänka för att optimera er hemsida för företag på allra bästa sätt. 

Detta är typografi

Typografi är konsten att arrangera bokstäver och text på ett sätt som gör den läsbar, trevlig att se på medan man läser, samt effektiv när det kommer till att kommunicera ett meddelande. Inom typografin finner du typsnitt, men också fokus på textstorlek, mellanrum och hur man presenterar texten på en webbsida. Rätt typografi ökar förståelsen för vad det är man läser, och kan på ett enkelt sätt förbättra användarupplevelsen. 

Att lägga tid och kraft på rätt typografi är kanske viktigare än någonsin för entreprenörer som vill optimera sin webbsida. Detta då majoriteten av alla företag idag har en viss onlinenärvaro och då stora volymer av försäljningen av varor och tjänster sker online. För den som driver en fysisk butik är detta dock också viktigt eftersom er webbsida kan fungera som en utgångspunkt och marknadsföring som får kunderna att välja att besöka just er. 

Så påverkar typografin användarengagemanget hos potentiella kunder

Hur påverkar då ert val av typografi användarengagemanget hos kunderna? Här nedan kan du läsa mer om vilka positiva effekter bra val av typsnitt och layout kan få på er verksamhet. 

  1. Fler besök som leder till intäkter
    Genom att lägga kraft på att skapa rätt känsla på hemsidan via goda val av typsnitt, storlek och layout, så kommer ni garanterat att generera fler intäkter än tidigare. Detta då fler besökare på webbsidan kommer att hitta rätt produkt eller tjänst och välja att köpa den. Rätt typografi för företagets syfte bidrar till större användarvänlighet vilket leder till nöjda kunder. 
  2. Större trovärdighet hos kunderna
    Genom att skapa en hemsida som är lätt att surfa runt på så kommer ni att ge ett professionellt intryck. Detta innebär i längden att potentiella kunder kommer att se er som ett företag som har stor trovärdighet och som är ett bra val för alla deras behov, inom det segment där ni är verksamma. 
  3. Ett tydligare varumärke
    En bra och enhetlig design som dessutom är välgenomtänkt bidrar också till ett tydligare varumärke där kunderna vet vad de får då de väljer just er. Detta innebär i sin tur att sannolikheten är större att de återkommer. 

En god investering för framtiden

Genom att skapa en webbsida som representerar allt som företaget står för, och låta proffsen guida er rätt vad gäller design och typsnitt så kommer ni att optimera hemsidan och skapa goda förutsättningar för att den ska generera fler intäkter till företaget. Det är helt enkelt en god investering för framtiden för alla entreprenörer som är måna om att deras onlinenärvaro ska vara optimal när det kommer till användarengagemang och i längden större kundnöjdhet. 

Relaterade inlägg