August 2, 2016 Martina Allen

Efter den 4 månader långa budgivningen vann telekommunikationsjätten Verizon kampen om Yahoo. Verizon har varit ledande under budgivningen som i sig har fått mycket medial uppmärksamhet både inom finansvärlden och naturligtvis den globala it-branschen. Med sitt bud på svindlande 4,8 miljarder dolllar (motsvarande runt 40,8 miljarder kr), tar Verizon över teknologin för marknadsföring och de populära tjänster som Yahoo driver, däribland Yahoo Sport, Yahoo Finance och mikro-bloggtjänsten Tumblr som Yahoo köpte för 1,1 miljard dollar så sent som 2013. Med på köpet följer själva varumärket Yahoo samt deras högkvarteret i Sunnyvale,Kalifornien.

2011 –Neon Tommy

Efter att köpet går igenom och det faktum att Verizon i maj köpte AOL för 4,4 miljarder dollar, blir en sammanslagning av de båda motorerna verklighet. Denna fussion gör det möjligt för Verizon att bli en digital marknadsföringsaktör som kan ta upp kampen mot Facebook och Google. Huruvida Verizon kan mäta sig med dessa giganter återstår att se, men telekommunikationsjätten blir härmed betydligt mer konkurrenskraftig och har visat att de är villiga och beredda på att ge sig in i matchen på allvar.

2012 – C_osett

Verizon Communication Inc, med huvudkvarter i New York, är USA:s stösta leverantör av trådlösa kommunikationstjänter. Företaget som ursprungligen grundades som Bell Atlantic 1983, är Dow Jones listat och finns med i toppen bland S&P 500 index. Verizon gjorde en nettovinst på 17,8 miljarder dollar 2015 och med det i åtanke kan man våga påstå att deras CEO Lowell McAdam har kunnat driva igenom de två taktiskt viktiga mångmiljardköpen hittills under 2016 utan att riskera Verizons likviditet. Hur den utomordentligt framgångsrika företagskoncernens framtid kommer att påverkas av övertagandet av Yahoo återstår att se, men att Verizon kommer att få en än mer framstående roll i den globala telekommunikationsbranschen råder det ingen tvekan om.