Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/7/9/a/pragomedia.se/httpd.www/blog/wp-includes/pomo/plural-forms.php on line 210 Webbdesign för E-handel – skapa den bästa användarupplevelsen | PragoMedia Blogg

Webbdesign för E-handel – skapa den bästa användarupplevelsen

Planerar du att utforma en hemsida för e-handel? Innan du rusar iväg med designen, bör du fokusera på några viktiga aspekter för webbdesignen av din e-handel. Att använda sig av dessa metoder eller tekniker kommer att hjälpa dig att utforma en webbplats som erbjuder en enkel och rik användarupplevelse samt genererar trafik som kan utvecklas till försäljning.

Nedan kommer vi att presentera några strategier som ger dig de bästa e-handelslösningarna.

Konsekvent design

Håll din design enhetlig. Tillämpa liknande färger för dina rubriker och titlar. Använd inte flera olika färger. Använd endast den nödvändiga mängden grafik och bilder på din webbplats. Det gör att din webbplats ser smartare och snyggare ut. Kom ihåg att din webbplats ska se professionell nog ut för att övertyga besökarna till “call to action” dvs. konvertering eller försäljning.

Välj rätt färger

Valet av ett lämpligt färgtema har betydelse för att utforma din webbplats till perfektion. Även om levande färgpaletter är attraktiva att titta på, skulle jag råda dig att inte använda allt för skrikiga sådana, då det kan skapa ett negativt intryck på användarna. Fyll inte bakgrunden och texten med samma färg, det kommer att göra ditt webbinnehåll svårläst. Använd en ljus bakgrund med text i en mörk men inte allt för livlig färg.

3439666054_a8e84e1645_z

Kort svarstid/snabb sidladdning

Innan du utformar en e-handelsplats måste du se till att dina webbsidor laddas snabbare. Det är en bra tanke att ha ett antal bilder, video eller ljudfiler för att göra din webbplats interaktiv men om dessa inbäddade element gör din webbplats långsam, då är det klokare att inte inkludera sådana komponenter. Du vill skapa en e-handelsplats för att generera försäljning och intäkter – inte för att testa dina besökares tålamod och riskera att de lämnar din webbplats.

Enkel navigering

Framgången för din e-handels webbdesign beror på hur lätt dina besökare kan navigera genom sidorna med information om dina produkter. Skapa inte komplexa menyer och navigeringsfält om det gör användarna förvirrade, så de inte förstår hur navigeringen på din webbplats fungerar. Designa ett navigeringsfält som är enkelt att förstå och som är lätt synligt för användarna.

 Designa en mindre header

Oerfarna webbdesigners har för vana att utforma stora headers (sidhuvud) på sina e-handelssidor. Detta är ett stort misstag som webbdesigner. Om du väljer att använda en enorm grafisk rubrik kommer det bara att leda till att uppmärksamheten hos besökarna fastnar där.

Positionering av viktig information

Vilken är den viktigaste delen av din e-handelsplats? Det är den övre vänstra delen av din sida. Be därför din webbdesigner att placera den mest viktiga informationen i denna del. Gör inte misstaget att slösa bort detta utrymme, det kommer att leda till förlorade intäkter. Håll detta utrymme reserverat för viktig produktinformation och erbjudanden.

Smart användning av sökrutor

Ignorera inte sökrutor. De utgör också en viktig del av din design. Den grundläggande fördelen med sökrutor är att de hjälper dina besökare att leta fram information som de inte omedelbart hittat på sidan. Sökrutor bör integreras på alla sidor på din webbplats.