Bra och effektiv webbdesign är idag avgörande för de allra flesta företag som verkar på marknaden. Det är trots allt ett faktum att majoriteten av all verksamhet har online-närvaro och dessutom säljer stora delar av sina produkter eller tjänster via just nätet. En riktigt bra hemsida bidrar kort sagt till att optimera din försäljning, vare sig det innebär att du får större försäljningsvolymer på nätet eller lockar till dig fler kunder till din fysiska butik. Hur skapar du då den effekt ni vill ha med webbdesignen på er hemsida och på vilket sätt kan en minimalistisk approach hjälpa er att uppnå de resultat ni söker? 

Detta är minimalistisk webbdesign

Minimalistisk webb design innebär precis som namnet antyder att man använder sig av en mer avskalad approach än annars på webbsidan, för att på så vis uppnå maximal effekt vad gäller användarvänlighet och vilket meddelande man vill få ut till potentiella kunder. Det är helt enkelt en webbsida med fokus på att vara hjälpsam och informativ, utan att man för den skull kompromissar med professionalism och snygg design. 

Fördelar med att använda minimalistisk webbdesign

Det finns flera fördelar med att välja denna approach när man skapar en webbsida för företaget, oavsett dess storlek och vilka produkter eller tjänster man säljer. 

  1. Fokus på innehåll
    Alla som surfar på nätet vet att man bara lägger några få sekunder på en webbsida innan man bestämmer sig för om det är värt det att stanna kvar eller inte. Med en minimalistisk webbdesign kommer du öka chansen för att din kund hittar rätt snabbare, och utan krångel. Fokus ligger på innehållet och därigenom gör du det också enklare för besökare att hitta vad de behöver. 
  2. Snabbare laddningstider
    När du minimerar onödiga effekter och komplicerad design minskar du också laddningstiderna för alla som vill besöka din webbsida. Detta betyder att du också minskar risken för att en besökare ska tröttna och istället väljer en annan webbsida. 
  3. Förbättrad användarupplevelse
    I längden innebär en minimalistisk approach också en förbättrad användarupplevelse eftersom varje besökare kan fokusera på det han eller hon vill uppnå med besöket, utan krångel och alltid med smidiga sökningar. 
  4. Ett tydligare varumärke
    Sist men inte minst skapar du ett tydligare varumärke där kunden vet vad man får och vad ni som företag står för. Detta skapar trovärdighet och en trygghet som gör att kunderna återkommer gång på gång. 

Rätt fokus från start för att uppnå maximal effekt

Genom att lägga tid på att skapa en hemsida som ni kan stå för och dit kunder vill återkomma så kommer ni i längden att optimera er affärsverksamhet på allra bästa sätt. Det skapar bättre förutsättningar för större försäljningsvolymer och nöjdare kunder som vill hitta det dem söker snabbt, i en lugn och inspirerande webbmiljö. Konceptet “less is more” är helt enkelt rätt väg framåt för alla företag som vill optimera sin onlinenärvaro och skapa ett trovärdigt varumärke som varje kund litar på och väljer att handla från gång på gång. 

Relaterade inlägg