Att skapa en effektiv landingpage är avgörande för att omvandla besökare till kunder. Vissa misstag kan dock påverka konverteringsfrekvensen avsevärt. Här är några vanliga misstag på målsidan att undvika:
De vanligaste problemen som ger sämre konverteringsgrad
1: Långsamma laddning av sajten
Detta är en faktor som du under inga omständigheter får ignorera. De allra flesta kunder kommer att lämna din webbsida om det tar längre än ett fåtal sekunder att ladda sidan till produkten de är intresserade av.
2: Otydliga rubriker
Se till att fånga dina kunders uppmärksamhet redan genom att skapa rubriker som är engagerande och får kunderna att vilja veta mer. Genom effektiva rubriker så kommer kunderna att känna ett större förtroende för företaget.
3: Ogenomtänkt text
Även texten spelar stor roll för huruvida du kommer att få den konverteringsgrad du vill eller inte. När du förbättrar texten ökar du också chansen för att dina kunder vill spendera tid med att få veta mer om dina produkter.
4: Anslutningen fungerar inte som den ska
När anslutningen inte fungerar som den ska och kanske till och med bryts så är det garanterat så att kunderna kommer att tröttna och med stor sannolikhet söker en butik som kan sälja det man vill ha på ett effektivt sätt. Notera att bilder kan vara boven i dramat eftersom de ofta gör anslutningen långsammare.
5: Inget unikt försäljningsargument
Det är också viktigt att du ser tillatt ditt försäljningsargument är vattentätt och unikt. Är det något som kunderna redan har sett förut så kommer de med stor sannolikhet inte att välja dina produkter för sitt nästa köp.
6: Otillräcklig mobilanpassning
I en värld där allt fler människor nästan uteslutande använder mobilen måste du se till att din sajt är lokaliserad och anpassad till mobilsökningar. Genom att göra detta kommer du garanterat att fånga ännu fler kunders intresse på ett sätt som leder till konvertering.
7: Kreativitet som leder till förvirring
Det är lätt att ryckas med i de digitala framstegen och falla för den design som är kreativ med många funktioner. Risken med detta är dock att du förvirrar kunderna och iställer hamnar i en situation där de helt enkelt tröttnar.
8: Säkerheten står inte i fokus
Nästa viktiga misstag som kan påverka din konverteringsgrad är brist på säkerhetstänk. Kunderna vill veta att deras information är trygg när de anger information på sajten. Lägg därför ned mycket tid på att skapa en trygg plattform för dina produkter och tjänster.
9:Vikten av A/B-tester har missats
Detta är grundläggande för alla som vill lyckas inom sitt område och om du missar att genomföra A/B-tester så är risken stor att du också missar grundläggande information om dina kunder.
10: Otillräcklig segmentering
Sist men inte minst är det viktigt att du ägnar tid åt korrekt segmentering så att du inte missar några viktiga kundgrupper. Finns det flera olika grupper bör du anpassa innehållet baserat på detta.
Genom att ta hänsyn till alla dessa faktorer och göra de förändringar du behöver för att bättre optimera din företagssida eller butik så kommer du att öka konverteringsgraden. Att göra misstag är normalt för alla som driver företag, det viktiga är att du gör de justeringar du behöver i tid.
Relaterade inlägg
August 23, 2024
Typsnitt som fängslar: Typografins inverkan på användarengagemang
Har du någonsin funderat över vad det är som får dig att stanna kvar på…
August 18, 2024
Less is More: Att förstå minimalism inom modern webbdesign
Bra och effektiv webbdesign är idag avgörande för de allra flesta företag som verkar…