Inom affärsvärlden talar man ofta om vikten av att ha koll på och följa så kallade KPI:er, på engelska uttryckt som “key performance indicators”. Genom dessa kan du bedöma hur effektiv och framgångsrik din digitala marknadsföring faktiskt är. Digital marknadsföring är idag avgörande inom de allra flesta sektorer och det är därför mycket viktigt att ta reda på om er digitala strategi faktiskt fungerar och genererar betalande kunder eller inte. I denna artikel kan du ta del av de sex viktigaste KPI:erna som berättar mer om huruvida er strategi fungerar och vilka åtgärder som krävs för att lyckas.
1: Konverteringsfrekvens
Denna KPI berättar kort sagt om hur stor andel webbplatsbesökare som slutför den åtgärd ni önskar när de besöker företagets hemsida, kort sagt, hur många som faktiskt genomför ett köp i samband med detta. Om konverteringsfrekvensen är hög betyder det med stor sannolikhet att er digitala marknadsföringsstrategi är lyckad. Är den låg betyder det istället att ni behöver göra förändringar för att optimera er digitala strategi.
2: Utvärdering av CPA
CPA står för “Cost Per Acquisition” och denna statistik mäter kostnaden för att få nya leads och kunder via en viss kanal för marknadsföring. Genom att följa CPA-statistik kommer företaget med andra ord få svart på vitt för hur mycket pengar som krävs för att uppnå en konvertering, och alltså ett köp av en ny kund.
3: CLV:er (kundens livstidsvärde)
Kundens CLV, alltså livstidsvärde, innefattar alla intäkter som de förväntas generera över tid. Ju högre CLV, desto större indikation på att de kunder ni attraherar är viktiga för företagets framtid och framgång. Ju bättre allmänt CLV, desto större ökning av era konverteringsfrekvenser.
4: Lär känna er klickfrekvens
CTR, det som på svenska kallas för klickfrekvens är ytterligare en faktor som är viktig att ta med i beräkningen för att bättre förstå om företagets digitala marknadsföring fungerar eller ej. Även här gäller att en hög CTR indikerar att marknadsföringen och annonser är intressanta och engagerande. Regelbunden uppföljning av detta kommer med att ord att ge er viktig information om vad som eventuellt behöver justeras för att optimera kampanjer och annonser till att passa just er målgrupp.
5: Kundretentionsgrad
När ni har attraherat en ny kund så vill ni helst också att kunden ska återkomma och förbli lojal till ert företag. Det är graden av detta som uppföljning av kundretention kan ge er information om. Ett högt antal återkommande kunder visar att ni gör något rätt. Ett lågt antal visar att ni istället bör justera er digitala marknadsföringsstrategi för att bibehålla en kundrelation över tid.
6: ROI (Return On Investment)
Vilken avkastning ni faktiskt får på investeringen är avgörande för att ni ska kunna besluta om en viss kampanj eller marknadsföring fungerar eller inte. ROI, return on investment, beräknar kort sagt avkastningen på den investering ni gjort. Är den positiv så betyder det att ni är på rätt väg. Kostar investeringen däremot mer än vad ni faktiskt får ut av den så är det dags att göra en förändring.
Genom att ta alla dessa KPI:er under beräkning så kan småföretag på marknaden enklare ta rätt beslut för framtiden och dessutom justera marknadsföringskampanjer i tid, för att optimera sin vinst.
Relaterade inlägg
August 23, 2024
Typsnitt som fängslar: Typografins inverkan på användarengagemang
Har du någonsin funderat över vad det är som får dig att stanna kvar på…
August 18, 2024
Less is More: Att förstå minimalism inom modern webbdesign
Bra och effektiv webbdesign är idag avgörande för de allra flesta företag som verkar…