Nytt Utseende För Google’s Sökmotor

Användare i Europa ser en ny variant av Googles sökresultat, vilket många tror är relaterat till Googles European Antitrust Agreement. Det nya utseendet upptäcktes av Dan Barker.

Intressant nog så har det nya utseendet gjort det svårare att skilja annonser från vanliga sökresultat. Till skillnad från AdWordsen vi börjar bli vana vid, så har Google nu ändrat det till en liten gul tagg där det står Annons vid sidan av. Det har blivit svårare att se skillnad på vad som är en betald annons och vilka som är de organiska sökresultaten. En annan stor förändring är understreck från alla länkar, både på köpa och organiska.

ADS
Tillsammans med ett nytt gränssnitt så har Google ökat storleken för titlar, vilket betyder att mindre text syns. Google kör också med en svårläst grå text, istället för svart.

Antitrust Agreement designades för att göra det mer klart för användare att de blir presenterade för ett PR-resultat, samt att de får tillgång till icke-Google-inställningar. Till exempel, så kanske du i framtiden kommer att kunna se Googles köpresultat. Du kommer också att se andra alternativa resultat från icke-Google-källor. Detta gäller för både datoranvändare och mobilanvändare. Dessa medgivanden kommer att vara på plats i fem år.

När avtalet först annonserades, så släppte Google ett par bilder för att visa sökresultaten som skulle visas olika innan avtalet, och efter avtalet. Europas Antitrust-chef besköts för spekulationer om att avtalet faktiskt är ett ”gentleman-avtal”. Andra företag hävdade att de inte gjorde tillräckligt för att försäkra sig om att oogle inter hade dominans i deras egna sökresultat.

Posted in Google Tagged , , .

Spamhemsidor Som Konkurrerar Ut Dig

Spamhemsidor – sådana sidor som kopierar innehåll som andra har skapat och delar med sig av det på deras egen hemsida eller blogg som deras egna har varit undergången för många webansvariga under många år.

Även om den ursprungliga källan rankas som nummer ett för sitt innehåll så kan man inbland hitta spamhemsidor som rankar över originalet tillsammans med spam-metoder.

Scaper-Screenshot

I värsta fall så kan originalkällan ha försvunnit helt och håller från söklistan, medan spamhemsidor fortsätter att ranka bra.

Google har idag släppt sitt spamhemsideformulär där webansvariga kan anmäla spamhemsidor för att ha kopierat innehåll från andra.Google frågar även webansvariga att bekräfta att deras sida följer riktlinjerna innan de accepterar, även om chanserna är stora att dessa webansvariga kan råka ut för straff ifall de blir ertappade.

Betyder det att spamhemsidor har blivit mer av ett problem nu än de har varit förr? Inte nödvändigtvis, men det kan vara en del av orsaken.

Spamhemsidorna är ofta inte designade för att ranka de mest kostsamma nyckelorden, utan de lite mindre nyckelorden för att rankas högre upp. Uppnår man ett sökresultat för ett nyckelord i topp 20 så kan det betyda att sidan stannar i topp 20 ett tag.

Google säger inte exakt vad de gör med denna data. Den används som ett lätt medel för nätverksansvariga att få spamhemsidor ut ur registret utan att använda sig av DMCA. Använder de dessa för att öka deras algoritm för att se och avgöra vad originalkällan är jämfört med spaminnehållet? Google svarar inte på detta, även om misstankar om att algoritmen används för att se hur och varför spamhemsidor rankar.

Detta har definitivt satt spår i projektet om att ett spamteam arbetar tillsammans. Under augusti månad så frågade Cutts om exempel på små hemsidor som inte rankade så bra, trots dess höga kvalitet, även om man hade bestämt en ansvarsfriskrivning som säger att dessa påståenden skulle påverka ranking.

Det är bra att Google väljer att återigen titta på platser, eftersom det har varit ganska irriterande för webbansvariga i så många år, även om de inte nödvändigtvis rankade högt.

Det är inte första gången Google har frågat efter hjälp när det kommer till spamhemsidor, och Google försökte även att reducera antalet spamalgoritmer under 2011. Förhoppningsvis kommer vi att se en uppfräschning av hur spam hanteras i framtida uppdateringar i Googles söksystem.

Posted in Hemsida, SEO, Sökmotoroptimering, Spam, URL Tagged , , , , , , , , , .